adviseurs in parkeerstrategie en marketing
wij zetten parkeren in beweging

Parkeerbeleid

Parkeren raakt aan heel veel beleidsterreinen, die soms tegenstrijdige doelen dienen. Een heldere kijk op parkeren is daarom essentieel. Wij formuleren een visie die past binnen uw beleidskaders. Lees verder >

Parkeerexploitatie

Hoe zorg je ervoor dat de exploitatie van een parkeervoorziening ook op lange termijn rendabel blijft? Hoe bereken je de kosten en de prijs die je voor de voorziening mag vragen? Empaction werkt alle toekomstscenario's uit. Lees verder >

Organisatie en samenwerking

Hoe organiseer je het beheer en beleid rondom betaald parkeren en hoe kom je tot een oplossing die recht doet aan ieders belangen? Onze kracht ligt in het creëren van duurzame oplossingen met een groot draagvlak. Lees verder >

Innovatie en techniek

De markt vraagt om steeds betere dienstverlening, bijvoorbeeld op het gebied van gebruiks- en betaalgemak. Empaction helpt uw organisatie met het bepalen welke (technologische) ontwikkelingen voor u relevant zijn.
Lees verder >

MaaS: Mobility as a Service
Met één app een reis plannen, boeken en betalen

Met één app naar je werk, ’s avonds na de bioscoop naar huis of bezoek aan je familie. Met een vervoermiddel dat op dat moment het beste uitkomt: fiets, bus, taxi of auto. Met een druk op de knop is duidelijk welke vervoerskaarten, abonnementen of telefoonnummers voor een taxi nodig zijn. Je plant, boekt en betaalt je reis met één app: dat is Mobility as a Service (MaaS). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio’s investeren 20 miljoen voor proefprojecten waarbij reiziger centraal staat. Samen starten zij zeven regionale pilots. Minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) melden dit in een brief aan de Tweede Kamer.

“Makkelijk en snel van je huis naar je werk. Overstappen van de trein in de taxi, deelauto of op de fiets. Zonder gedoe en met betrouwbare reisinformatie. Een mooie innovatieve oplossing om onze steden bereikbaar te houden.“ geeft minister Van Nieuwenhuizen aan. Staatssecretaris Van Veldhoven vervolgt: “Ik vind het belangrijk dat we flexibel zijn: een reiziger moet kunnen variëren tussen de auto, ov en de fiets. Niet de manier waarop je reist, maar de reiziger staat centraal. Zo werken we aan duurzame mobiliteit.” MaaS helpt mensen met kiezen tussen verschillende mogelijkheden om van A naar B te reizen en bevat informatie over alle vervoerstypen: (deel) auto’s, openbaar vervoer, (deel) fietsen en taxi’s. Het actuele reisadvies dat de MaaS-app gaat bieden is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren van reizigers. Daarnaast biedt de app ook toegang tot het vervoer. De MaaS-app koppelt de informatie van alle vervoersmiddelen. Zo kunnen reizigers tijdens hun reis extra informatie ontvangen, bijvoorbeeld over vertragingen in hun reis en alternatieve reisadviezen.

Vraaggericht

MaaS biedt niet alleen gemak en maatwerk voor de reiziger, maar biedt ook kansen voor vervoerders en overheden. MaaS kan zorgen voor een vervoersaanbod dat goed past bij de vraag naar mobiliteit. Het concept kan bijdragen aan een duurzaam, flexibel en betaalbaar aanbod dat bijdraagt aan de bereikbaarheid van hun stad of regio. De experimenten moeten uitwijzen of dit in de praktijk zo werkt.

Pilots

In 2019 starten zeven regionale pilots: Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Limburg, Groningen/Drenthe, Twente en Utrecht/Leidsche Rijn. De pilots duren twee tot drie jaar. De pilots starten regionaal, maar kunnen snel landelijk uitgerold worden. Zowel overheden als betrokken vervoersbedrijven en MaaS-aanbieders investeren in de pilots. Het ministerie van IenW heeft samen met regio’s maximaal € 20 mln beschikbaar voor de co-financiering van de opstartkosten van MaaS-diensten in de pilots. Vervoerders, MaaS-aanbieders en overheden kunnen samen leren van de kennis die in de pilots wordt opgedaan.

Samenwerking

Bedrijven in de mobiliteitssector zien de voordelen van MaaS. Voor een succesvol project en een landelijke uitrol is transparantie, delen van data en samenwerken onontbeerlijk. Verschillende bedrijven zien kansen en hebben aangegeven open te staan voor MaaS en de pilots. Ook Empaction is hier nauw bij betrokken. Voor de regio Limburg is onze collega Sebastiaan Dommeck samen met Luc Meex en Casper Stelling projectleider.

« terug naar het overzicht